Wednesday, December 15, 2010

Episod Kayangan...


Sambil membaca majalah PC di dalam bilik yang agak suram dan ditemani buny

i penghawa dingin, mataku tertarik pada jarum jam yang menunjukkan matahari telah berada terpacak di kepala. Terdetik di hati “ye, ye dah rehat.. sunat je” macam tidak makan sepuluh hari, sedangkan niatku dari semalam puasa hari asyura. Dah terbengkalai dek kelaparan.

Langkah ku atur laju menuju ke motosikal. Apalagi, vroom, vroom, sempat lagi ku mengajak kerani yang sedang asyik bersembang untuk keluar makan. Monolog ku sendirian, “makan tempat lain plak lah, asyik Tok Mek je, kayalah dia”.

Sampai di suatu tempat, kelihatan stesen minyak berlogokan kerang oren. Tempat ku bekerja jauh dari stesyen minyak, kasi isi penuh minyak. Keluar dari situ, mataku mencari gerai yang beratur di sepanjang jalan untuk ku singgah menjamah tengahari ku. Tiba-tiba terdengar bunyi nasyid, mataku memandang kepada sebuah kedai makan yang agak usang di sebelah kananku. Sebelum berhenti, sempat ku lihat periuk dan ‘tray’ yang disusun di atas meja, “wah banyak menu, oklah ni”.

Ku jejakan kaki ditanah, memandang tempat yang agak teduh dan redup untuk ‘parking’ motor ku ini. “Alamak takdelah tempat yang sempoi” rungut aku. langkah ku laju masuk ke kedai makan itu. Aku pun tak tau nak spesikasikan kedai ni sebagai gerai atau restoren.belasah je. Sampai je jejak ku ke kedai tu sambil memerhati lauk. Terdengar mak cik dalam lingkungan 40-an menegur,“nak menengok ke…, nak bungkus atau nak makan”. Terkedu aku, mungkin dia ingat aku nak ngorat anak dara dia kut. Alahai mak cik oi tak teringin pun aku, kot lah comel ke. Sambil berkata, “Saya cari tempat teduh mak cik tadi tu, nak letak motor, tu yang memandang sana-sini”. Alahai camtu plak dia ingat nak ngorat anak dia. Kalau maksudnya lain pun, adakah patut dia cakap kepada pelanggan yang sepatutnya dianggap raja dalam istilah ekonomi macam tu. Kasar.

Ku pandang sekeliling, dah terasa pelik sikit dalam hatiku.tak ku layan gusar hatiku. Tiga

pinggan diberikan padaku untuk mengisi nasi dan kerabu mempelam, ikan bakar dan sambalnya. Pelik. Memadai dua atau satu pinggan je….Wah, dah pecah air liur ni. Tak sabar nak makan. Hilang segala perkara pelik tadi.

Terpandang pada tempat yang ada kipas syiling. Kosong. ‘line clear’. Ku seretkan kerusi di sebelah. “Alamak, kena cat lah…tangan aku ni, malang betul”. Rupanya kerusi tu baru di cat.nasib baik aku tidak terus duduk, kalau tak, habislah baju aku. Aku berjalan untuk membasuh tangan yang terkena cat. Sesampai di sinki, sekali lagi masalah berlaku, kepala paip tak ada. Mak cik tadi menegur lagi, “ air dalam ‘ketok’ (bekas air untuk majlis kenduri) tu, maaflah kerusi baru cat, tak perasan adik nak duk di situ”. Nak marah aku rasanya bila dia cakap camtu. Maklumlah, satu tempat tu je yang ade kipas syiling, meja lain tiada. Redho jelah. Aku pun mula menjamah. Hairan kenapa tidak di pasang kipas tersebut. Panas. “ Mak Cik, Tolong bukakan kipas ni”.mohon aku. Sambil memegang kayu penyapu, dia membetulkan kipas untuk menghidupkannya. Ya Allah, terkejut aku. patutlah tidak ramai orang nak makan di sini. Yang ada cuma beberapa orang dan satu keluarga di situ. Bersusah payah di memusingkan kipas sehingga berjalan. Aku mencelah, “tak pa lah kalau tak boleh jalan mak cik”. Sedih aku tengok. Kipas bergerak. Satu lagi pulak masalah berlaku. Kipas yang di pasang tadi berbunyi macam nak jatuh dari langit. Sudah. “Tak pasal ni, arwah aku”. Selera ikan baker pun dah hilang, risau menebal di dalam hati. Bayangkanlah kalau kipas tu melayang, habislah aku.

Selesai makan, aku pun bergegas pergi ingin meninggalkan kedai yang begitu mengecewakan tersebut. Terlintas di hati “lain kali, Tok Mek pun Tok Mek lah”. inikah akibatnya tidak menyelesaikan puasa di bulan Muharram. Padan muka.

No comments: