Saturday, June 14, 2008


Salam,arini aku nak bercakap sesuatu yg kurang bgku minat. Tp setelah seseorang telah bertanya tentang.jd aku nak bincang ngan korang.walaupun soalan nii dilemparkan keatas aku tp korang anggaplah macam atas korang ye.matan nya berbunyi "klau lah anda seorang ahli parti PAS.tetiba ada UMNO {khusus} buat majlis solat hajat atau sebarang program islamic (tujuan yg bleh diterima tanpa membabitkan soal parti).apakah pendirian anda untuk hadir atau sebaliknya?"

Bg saya,dengan berbekalkan dalil aqli(akal) yang ada pada saya, pergilah apa salah nya . tak dalah ibadah terhalang ngan soal politik. Ye tak? Niat penganjur kita tolak tepi sat.sbb niat tu biarlah dia ngan Allah yg tahu. Tp jika dia tu seorang pemimpin parti pembangkang,pada saya memang patut dia tak pergi atas sebab tertentu (contohnya untuk dia menunjukan pendirian parti sendiri).sebaliknya kita (hanya biasa2 jelah) pilah klu nak pi, atas dia. Selagi program tu tak menunjukan kepartian. Bukan dia ajak pi buat kemungkaran. Soh keda walaaih? (betui atau tak?).amal maaruf nahi mungkar( ajak kebaikan tegah kemungkaran).

Cuba kita bayangkan, masjid yg besar dibina, org berParti pembangkang tidak hadir, so, rasanya tak patut juga.takkan lah nak jd kan sebagai tempat tarikan pelancong saja. Kita biarkan org bukan Islam keluar masuk,tp kita sendiri menjauhi dari masjid tersebut hanya atas alasan politik.Nak harapkan org parti tersebut(bukan semua)imarah masjid mana sempat,asyik kejar dunia saja ah. Lu pikir sendiri……

Emm yang kedua, kekadang bidang dakwah menjadi mangsa, bayangkan bila mana seorang pendakwah hadir dalam pentas sesuatu parti.secara terus pandangan masyarakat berpandangan serong terhadap pendakwah tersebut.padahal mgkin niat dia ikhlas. Dakwah bukan tertentu pada sesuatu parti. Jika parti tu mmg dah ok,so apa salah nya hadir untuk memberi peringatan dalam parti lain. Ye ke?maka selepas tu terus di "band" kan terus pendakwah tersebut.maul keda (patutkah gitu) klu jelas memang tujuan tertentu tak pa gak. Mahukah kita melihat "ular dalam semak" hadir dipentas konon membela islam….tp sebaliknya. Pernah aku terlihat dalam wanita ari ini kat TV. Satu slot bersama "sisters in islam"(masa akun blik msia dulu). Tahu sapa ahli panel dia.. pemimpin wanita seorang melayu tanpa bertudung, seorang India,dan seorang lagi tak ingat.kiranya tiga orang lah.berbincang tentang Islamic terutama hak hak wanita dlam islam.lu pikir sendiri… layakkah diorang cakap tentang Islam.inilah sbbnya jika "pendakwah sebenar tanpa bertopeng" takut hadir didalam pentas yang lebih meluas dalam satuparti saja disebabkan pandangan serong terhadapnya.adakah kita mau orang baik saja diberikan peringatan dan biarkan org yg jauh dari islam dibiarkan dengan dunia mereka.

Yang ketiga,lari sikit pada tajuk,tak kesian kah remaja yg dah lama bercinta,tp akhirnya terpisah disebabkan tak dipersetujui oleh ibu dan bapa atas alasan berbeza politik. Eemmm,inilah masalah bila terlampau fanatic. Kenduri adik beradik pun tak hadir sebab politik saja.memutuskan silaturrahim namanya. Fanatic fanatic……"musykilah tu" (kata ahli bait).

So, pada saya biarlah nak pergi apasalahnya, bukan buat maksiat,tp ibadah kan.
Janganlah terlalu fanatic. Sampai menolak semua nya.sebaiknya kita ambik pertengahan. Tak semestinya sesuatu parti tu salah semuanya… ada betulnya juga. tertarik saya untuk menceritakan dua reality 2 kawan aku ni,yang pertama,ketika aku kenali dia dulu, emmm pas aja, semua yg parti lain buat ditolak tak mau mau,mmg fanatic, tetapi bila dating ke mesir reality sebenarnya dah jelas.dia mmg berubah arah. Adakah ini baik… cuba kita lihat sahabat ana yg kedua ni plak.. keluarganya mmg kuat umno termasuk dia.. teapi dia tak fanatic sangat..so bila dia dating ke mesir.. duduk dalam suasana Islamic. Dia nampak menerima segala yg dibawa oleh pas walaupun dia umno.. mgkin suatu hari nnti dia yg akan memimpin pas.insyaallah…..lastly, harap dapat lah kita berbincang halni ye..bleh beri pendapat anda pada "comment" di bawah…………………

3 comments:

ijad said...

salam.. apa khabar...

nur hidayah said...

salam. ust zul nak komen kan.. meh sini bagi..komen xseberapa dr org yg xberapa arif mengenai hal2 ni.

mcm ustaz zul kata jangan terlalu fanatik..dan jgn menyebabkan ibadah terhalang dgn politik. betul sesangat sy mmg setuju. tp xsemua nya buruk2 belaka bg sesetengah parti yg kita rasakan terlalu duniawi..dn kurang ukhrawi nyaa.

rasanya dalam hal2 yang bertujuan memartabatkan syiar Islam, kita patut tolak tepi perkara2 yg boleh membawa kpd perpecahan umat Islam.amal maaruf nahi mungkar kan ustaz zul.. :)

kalsum said...

Setuju!Setuju!