Saturday, April 24, 2010

perbezaan dua dunia....




Alhamdulillh..cukup 22 April 2010, tamatlah aku seorang guru ganti di Maktab Mahmud Pokok Sena, Kedah.banyak ku pelajari sebagai seorang ustaz yang berhadapan dengan pelajar menengah rendah dan menengah atas terutama pelajar Tingkatan Enam. Bukan mudah untuk menghadapi semua ini rupanya..namun telah tertulis aku sebagai guru.perlu berani dalam menegakkan pendidikan ini.

Namun, Banyak perbezaan pengalamn aku berbanding di sekolah Menengah Syed Sirajuddin, Perlis yang telah berlalu.masing-masing mempunyai kelebihan.

Dari segi pengurusan dan disiplin adalah berpihak kepada sekolah menengah. memang kagum. bayangkan setiap guru mempunyai laci khas bagi menyampaikan berita atau segala macam bentuk tugas. cukup teratur dari segi peraturan sekolah terhadap pelajar. kiranya , setiap hari aku akan mendapat surat walaupun rasanya perkara kecil. Pertama sekali aku melangkah di sekolah tersebut, pelbagai syarat dan permintaan perlu aku penuhi dengan segera. di sana masa bagiku terlalu sempit walaupun aku hanya mengajar selama tiga minggu. Tetapi bagi pelajar dari segi syaksiah dan minat belajar amatlah menyedihkan. Sekolah dianggap seperti untuk meluangkan masa sahaja.Pernah ku terjumpa seorang pelajar ketika mana di Kedai internet setelah selesai waktu sekolah. kami bertegur sapa dan kutanyakan kenapa tak dak di kelas td..katanya dengan selamba je... demam ustaz.demam apanye..klu bleh pi cc ni.



Bagi Sekolah Agama pulak. bab pengurusan agak ketinggalan.pertama sekali aku pijak di sekolah. dah tersa banyak kekurangan dari segi pegurusan.aku biarkan saja masalah disiplin, pada pandangan aku pelajarnya agak terdidik dengan disiplin...bagus, pelajar di sini memang bagus dari segi disiplin tanppa perlu kepada syrat-syarat yang ketat.pelajar memahami peranan masing-masing.selain itu, minat belajar sungguh mengagumkan.bukan hendak menyebelahi sebelah pihak. tetapi ini realiti. bayangkan sepatutnya bagi subjek tertentu tidak memerlukan kepada kelas tambahan. mereka telah meminta dengan persetujuan sekolah untuk meluangkan masa guru untuk mereka mencari ilmu tambahan.masa bagi pelajar cukup padat tetapi bagi guru amay longgar.best gak camtu.hehehhe.dari pagi sampai petang ada kelas.kelas di waktu pagi dan kelas tambahan di petang hari.malamnya pula,pengajian rohani pulak diadakan.kekadang tersa kasihan pulak... tetapi ini permintaan mereka..Allah, sejuk hati ibu yang mengandung kan.Walaupun aku dah tamat mengajar, tetapi guru kelas tambahan tetap aku pegang atas permintaan pelajar.

oklah, rasanya dah cukup bagiku meluahkan segala yang terbuku walaupun tiada hujah yang lebih mendalam, 'detail' kata orang putih. di mana dunia pun ada kekurangan dan ada kelebihannya.

No comments: